Zasady i warunki udzielania świadczeń pomocy społecznej reguluje ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej wraz z aktami wykonawczymi do niej
Centrum Usług Społecznych w Ostrowcu Świętokrzyskim realizuje pomoc na rzecz osób, rodzin, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie jej przezwyciężyć wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia. W kręgu zainteresowania Centrum Usług Społecznych znajdują się w szczególności osoby starsze, chore, niepełnosprawne, samotne.
W celu otrzymania wsparcia i niezbędnej pomocy prosimy o nawiązywanie kontaktów z pracownikami Centrum. Aktualne dane kontaktowe znajdują się w zakładce Kontakt
- telefonicznie pod numerem: 41 276 76 00
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, m.in. e-PUAP – wysyłając korespondencję na skrytkę /0sorh17w1x/skrytkaESP
Zalecaną formą dostarczenia dokumentów jest droga elektroniczna lub poczta tradycyjna. Skany dokumentów można wysyłać za pośrednictwem e-PUAP, po wcześniejszym dokonaniu ustaleń z pracownikiem socjalnym.
Etapy uzyskiwania pomocy:
- zgłoszenie wniosku o udzielenie pomocy,
- przeprowadzenie wywiadu środowiskowego i sporządzenie planu pomocy,
- wydanie decyzji administracyjnej osobie, z którą przeprowadzono wywiad środowiskowy (za wyłączeniem świadczeń pomocy społecznej udzielanych bez decyzji administracyjnej),
- realizacja przyznanych świadczeń.
Złożenie wniosku o udzielenie pomocy
Postępowanie w sprawie świadczeń pomocy społecznej wszczynane jest na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego albo innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
Centrum przyjmuje także wszelkie zgłoszenia od osób, instytucji i organizacji społecznych, dotyczące konieczności udzielania pomocy każdej osobie lub rodzinie zamieszkałej na terenie Gminy Ostrowiec Świętokrzyski, znajdującej się w trudnej sytuacji życiowej i niezdolnej do samodzielnego zaspokajania np. potrzeb bytowych.
Pomoc społeczna może być udzielana również z urzędu.
Osoby i rodziny ubiegające się o pomoc są zobowiązane do udokumentowania swojej sytuacji materialno-bytowej, co wiąże się z koniecznością dostarczenia odpowiednich dokumentów.
Szczegółowych informacji w każdym indywidualnym przypadku udziela pracownik socjalny w trakcie zgłaszania się o pomoc lub w trakcie przeprowadzania wywiadu środowiskowego.
Przeprowadzenie wywiadu środowiskowego i sporządzenie planu pomocy
Podstawą udzielenia pomocy jest wywiad środowiskowy przeprowadzony z osobą lub rodziną w miejscu zamieszkania lub pobytu.
Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego przez osoby lub rodziny ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej lub na jego aktualizację przez osoby lub rodziny ubiegające się lub korzystającej ze świadczeń z pomocy społecznej, stanowi podstawę do odmowy przyznania świadczenia, uchylenia decyzji o przyznaniu świadczenia lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
Celem wywiadu środowiskowego jest ustalenie sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej, majątkowej, zawodowej, zdrowotnej oraz mieszkaniowej osoby lub rodziny ubiegającej się o pomoc. Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są zobowiązane do współdziałania w rozwiązaniu ich trudnej sytuacji życiowej.
Pracownik socjalny jest zobowiązany poinformować osobę zainteresowaną lub rodzinę ubiegającą się o świadczenie, że udzielenie informacji niezgodnych ze stanem faktycznym lub niezgłoszenie o zmianie sytuacji osobistej lub majątkowej stanowi przesłankę do dochodzenia przez ośrodek pomocy społecznej zwrotu niezależnie pobranych świadczeń.
Pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy w ciągu 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia, a w sprawach pilnych w terminie 2 dni. Strona występująca o pomoc powinna zgromadzić dokumenty stanowiące podstawę ustalenia jej danych personalnych, stanu zdrowia, sytuacji rodzinnej i materialnej.
W wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego pracownik socjalny wspólnie z osobą zainteresowaną ustala wstępny plan działań i pomocy (w indywidualnych przypadkach sporządzenie kontraktu socjalnego) w zakresie:
- niezbędnych działań, do których zobowiązuje się osoba lub rodzina, mających na celu przezwyciężenie trudnej sytuacji, w której się znalazła;
- proponowanych przez pracownika socjalnego świadczeń na rzecz osoby zainteresowanej lub rodziny.
Potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy powinny zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i mieszczą się w możliwościach pomocy społecznej.
W przypadku osób korzystających ze stałych form pomocy sporządza się aktualizację wywiadu nie rzadziej niż co 6 miesięcy, a w przypadku osób przebywających w domach pomocy społecznej oraz w ośrodkach wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi – nie rzadziej niż co 12 miesięcy.
Wydanie decyzji oraz realizacja świadczeń
Świadczenia z pomocy społecznej przyznawane są w formie decyzji administracyjnej, wyjątek stanowią świadczenia w postaci interwencji kryzysowej, pracy socjalnej, poradnictwa, uczestnictwa w zajęciach klubu samopomocy, klubu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi, schronienia w formie ogrzewalni i noclegowni, sprawienia pogrzebu, przyznania biletu kredytowanego.
Realizacja świadczeń pieniężnych odbywa się po odebraniu decyzji administracyjnej.
Stronom przysługuje prawo odwołania od decyzji Organu w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania. Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem Centrum Usług Społecznych w Ostrowcu Świętokrzyskim. Odwołania należy kierować do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach.
Sprawy załatwia się bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia wszczęcia postępowania, a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Do pobrania:
Protokół ustnego zgłoszenia wniosku o udzielenie pomocy przez CUS w Ostrowcu Św. (.pdf)
Oświadczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywego oświadczenia (.pdf)
Oświadczenie o stanie majątkowym (.pdf)
Oświadczenie o obowiązku zgłaszania zmianie adresu zamieszkania (.pdf)
Oświadczenie o obowiązku współdziałania w rozwiązywaniu swojej trudnej sytuacji życiowej (.pdf)
Oświadczenie ogólne (.pdf)