Czym jest dostępność?
Definicja 1: Dostępność to umożliwienie osobom niepełnosprawnym samodzielnego funkcjonowania i pełnego udziału we wszystkich sferach życia. To podjęcie odpowiednich działań w celu zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami, na równi z innymi osobami, dostępu do środowiska fizycznego, środków transportu, informacji i komunikacji, w tym technologii i systemów informacyjno – komunikacyjnych, a także do innych urządzeń i usług, powszechnie dostępnych lub powszechnie zapewnianych, zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich.
(źródło: Art. 9 Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych)
Definicja 2: Dostępność to właściwość środowiska (przestrzeni fizycznej, rzeczywistości cyfrowej, systemów informacyjno-komunikacyjnych, produktów, usług), która pozwala osobom z trudnościami funkcjonalnymi (fizycznymi, poznawczymi) na korzystanie z niego na zasadzie równości z innymi.
(źródło: Program rządowy Dostępność Plus na lata 2018-2025)
Definicja 3: Dostępność – dostępność architektoniczną, cyfrową oraz informacyjno-komunikacyjną, co najmniej w zakresie określonym przez minimalne wymagania, o których mowa w art. 6, będącą wynikiem uwzględnienia uniwersalnego projektowania albo zastosowania racjonalnego usprawnienia
(źródło: Ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami)
Mówiąc wprost: dostępność to możliwość korzystania z różnych usług, produktów lub miejsc bez żadnych barier.
Dla kogo jest dostępność?
Zgodnie z ustawą o zapewnieniu dostępności: Osoba ze szczególnymi potrzebami to osoba, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na równi z innymi osobami.
Osoby ze szczególnymi potrzebami to w szczególności osoby:
- na wózkach inwalidzkich, poruszające się o kulach, o ograniczonej możliwości poruszania się,
- niewidome i niedowidzące,
- głuche i słabosłyszące,
- głuchoniewidome,
- z niepełnosprawnością intelektualną i doświadczające choroby psychicznej,
- starsze i osłabione chorobami,
- kobiety w ciąży
- z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi,
- mające trudności w komunikowaniu się z otoczeniem (także z rozumieniem języka pisanego albo mówionego),
- o różnym wzroście (w tym również dzieci),
- z ciężkim lub nieporęcznym bagażem, towarem.
Każdy może mieć szczególne potrzeby –
wynika to z konkretnej sytuacji,
konkretnej osoby w konkretnym
środowisku.Każdy może znaleźć się w sytuacji, kiedy
będzie miał szczególne potrzeby
wynikające z jego zdrowia lub sytuacji, w
której obecnie się znajduje.
Źródło: Materiały szkoleniowe z Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Pozostałe informacje dotyczące dostępności w Centrum Usług Społecznych w Ostrowcu Świętokrzyskim można odnaleźć klikając w poniższe linki: